«بازیکن شماره یک آماده» (Ready Player One) پس از فروش ۱۵.۸ میلیون دلاری در روز شنبه و افزایش فروش ۴ درصدی نسبت به روز جمعه با ۵۳.۲ میلیون دلار صدرنشین گیشه‌های آمریکا شد. «بلر ریچ» رئیس بازاریابی بین‌الملل استودیوی برادران وارنر در خصوص موفقیت این فیلم می‌گوید: «استیون اسپیلبرگ پیش از هرچیز یک فیلمساز محبوب در نزد مردم است و در مورد آثار او استراتژی‌ها، داده‌ها و تحقیقات بی‌اهمیت می‌شوند.» اکران «بازیکن شماره یک آماده» در سایر نقاط دنیا نیز با فروش ۱۲۸ میلیون دلاری همراه بوده است.

پس از پایان مجموعه فیلم‌های «هانگر گیمز» همه منتظر بودند تا ببینند کتاب بعدی در زمینه ادبیات نوجوان که برای سینما اقتباس می‌شود چه نام دارد. برادران وارنر در سال ۲۰۱۰ یک قرارداد شش رقمی با انتشارات «رندوم هاوس» به امضاء رساند و امتیاز تولید نسخه سینمایی «بازیکن شماره یک» نوشته «ارنست کلاین» را خریداری کرد. اگر می‌پرسید چرا نسخه سینمایی این کتاب فروشی مشابه «هانگر گیمز» را تجربه نکرده، باید بدانید که این کتاب برای مخاطب خاص و روشنفکر نگاشته شده، حال آنکه «هانگر گیمز» را علاوه بر دختران نوجوان، مادران و زنان سالخورده‌تر هم خواندند.

نکته جالب توجه در مورد فروش افتتاحیه آثار پاپ‌کورنی اسپیلبرگ این است که این فیلم‌ها با سطح معینی از فروش کار خود را آغاز می‌کنند و به فروش موفق خود ادامه می‌دهند. فیلم‌های «ایندیانا جونز» و «پارک ژوراسیک» که فروش افتتاحیه قابل ملاحظه‌ای در طول سالیان گذشته به خود دیدند از این قائده مستثنی هستند. اما فروش افتتاحیه فیلم «بازیکن شماره یک آماده» با نقدهای تماماً مثبتش، از میانگین فروش ۲۰ تا ۳۰ میلیونی آثار دیگر آقای کارگردان از جمله «هوش مصنوعی» و «گزارش اقلیت» فراتر رفته است. در سال‌های دهه ۸۰ میلادی وقتی بلاک‌باسترهایی مثل «ای. تی»، «آرواره‌ها‌»، «برخورد نزدیک» و «ایندیانا جونز»، یک سال یا حتی بیشتر روی پرده می‌ماندند، مردم برای دیدن فیلم‌های اسپیلبرگ در سینما عجله نمی‌کردند و وقت کافی داشتند.

وقتی فیلم «سوپر ۸» با تهیه‌کنندگی اسپیلبرگ و کارگردانی «جی جی آبرامز» در سال ۲۰۱۱ توسط پارامونت عرضه شد و ۳۵.۴ میلیون دلار در افتتاحیه فروخت، رسانه‌های پوشش دهنده باکس آفیس فوراً از شکست فیلم دم زدند، در حالی که استودیو فریاد می‌زد «صبر داشته باشید!». در نهایت «سوپر ۸» تا ۳.۶ برابر افتتاحیه فروش داشت و ۱۲۷ میلیون دلار بلیت فروخت. به همین علت است که پخش‌کنندگان فیلم‌های اسپیلبرگ را در روزهای چهارشنبه یا پنجشنبه اکران می‌کنند تا فرصت کافی برای بر سر زبان افتادن فیلم وجود داشته باشد. یکی از امتیازات «بازیکن شماره یک آماده» این بود که فیلم برخلاف آثاری چون «اواتار» و یا «ماتریکس» رقیب قدری برایش روی پرده مزاحمت ایجاد نکرد.

تولید آثار سینمایی با مضمون بازی‌های ویدیویی در اکثر موارد به شکست انجامیده، اما این بار اسپیلبرگ موفق شده با فیلمی عمیقاً نوستالژیک که ارجاعات متعددی به فرهنگ عامه دارد، موانع را از سر راه بردارد. در عین حال فیلم هسته انسانی و بشردوستانه خود را نیز حفظ کرده است. کتاب «بازیکن شماره یک آماده» اگر چه به فهرست پرفروش‌ترین آثار نیویورک تایمز راه یافت و هنوز هم در این فهرست جای دارد، اما برخلاف هانگر گیمز که در میان زنان جوان و نسبتاً میان‌سال به محبوبیت رسید، طرفدارانش را عمدتاً مردان روشن‌فکر تشکیل می‌دهند. فیلم به سختی توانست مخاطبین زن و به خصوص قشر بالاتر از ۲۵ سال را به سینما بکشاند، اما برادران وارنر امیدوار است که نام فیلم بر سر زبان‌ها بیفتد و مردم فیلم را کشف کنند. زنان سینمارو نمره ۸۱ درصد و مردان خریدار بلیت به فیلم نمره میانگین ۸۳ درصد اعطا کرده‌اند. براساس آمار کام‌اسکور ۶۳ درصد مخاطبین فیلم را مردان تشکیل می‌دهند.

سازندگان فیلم با اطلاع از این مسئله که بر سر زبان افتادن فیلم می‌تواند هر سینماروی بی‌اشتیاق به تکنولوژی و ژانر علمی-تخیلی را تسلیم کند، در جشنواره فیلم تگزاس سر و صدا به پا کردند و آن را در اکران‌هایی با حضور «لین-مانوئل میراندا» و «زک لیوای» روی پرده بردند. «ادگار رایت»، «پتی جنکینز»، «کوین اسمیت» و دیگران هم با ارسال توییت‌هایی مردم را به دیدن فیلم ترغیب کردند. استراتژی نمایش فیلم در جشنواره تگزاس با تکنولوژی واقعیت مجازی، سه هفته پیش از اکران عمومی، به ویژه در عصر «راتن تومیتوز» مانند یک شمشیر دو لبه عمل می‌کرد. از سوی دیگر این عنوان که پر از نکات مخفی و ایستر اگ‌هاست برای اسپیلبرگی که همواره تمایل داشت سوپرایزهای آثارش را در لفافه بیان کند، یک تغییر به شمار می‌آید. به هر روی، فیلم باید سر و صدا به پا می‌کرد و برای رسیدن به این هدف چه رویدادی بهتر از جشنواره تگزاس، میعادگاه سینمادوستان و هیپسترها، و همین‌طور محل زندگی «ارنست کلاین» نویسنده کتاب و «تای شرایدن» ستاره فیلم.

اولین تریلر «بازیکن شماره یک آماده» با حضور اسپیلبرگ و عوامل فیلم در کامیک کان سال گذشته رونمایی شد، و ارجاعات نهفته در آن موجب شکل‌گیری بحث‌های زیادی بین هوادارن شد. اولین تریلر کامل فیلم در تاریخ ۱۰ دسامبر منتشر شد و دنیای واقعیت مجازی «اوایسیس» معرفی شد. یکی از ترفندهای جالب در کمپین تبلیغاتی فیلم تغییر نام یکی از آیتم‌های منوی رستوران‌های فست فود «کارلز جونیور» به نام «اسپیلبرگر» بود، ایده‌ای که اسپیلبرگ به آن روی خوش نشان نداد و مخالفت کرد. در مجموع آمار کام‌اسکور نشان می‌دهد که ۶۵ درصد مخاطبین فیلم را قعطاً به دیگران توصیه می‌کنند و حدود ۸۰ درصد مردم بلیت خود را به صورت سنتی تهیه کرده‌اند.

درآمد فیلم «بازیکن شماره یک آماده» از سالن‌های آیمکس نیز به ۶.۶ میلیون دلار می‌رسد که از تعداد ۴۰۵ سالن سینما در آمریکا و کانادا به حاصل شده است. کارشناسان مالی نزدیک به فیلم مدعی‌اند که فروش ۴۴۰ میلیون دلاری فیلم در سراسر دنیا که ۱۲۰ میلیون دلار آن به آمریکا، ۱۲۰ میلیون دلار آن به کشور چین، و ۲۰۰ میلیون دلار آن به دیگر مناطق اختصاص داشته باشد، می‌تواند فیلم را از تحمل زیان نجات دهد. اما نباید فراموش کرد که استودیوی سازنده این پیش‌بینی‌ها را تأیید نمی‌کند. فیلم «بازیکن شماره یک آماده» که با احتساب مخارج بازاریابی با مبلغ ۳۰۰ تا ۳۲۵ میلیون دلار به تولید رسیده از سینمااسکور نمره A- دریافت کرده است.

فیلم «تندی» (Acrimony) به کارگردانی «تایلر پری» طبق اعلام استودیوی لاینزگیت، در اولین هفته اکران ۱۷.۱ میلیون دلار فروخته و در رتبه دوم جدول جای گرفته است. این فروش در مقایسه با فیلم «ماری سربلند» به کارگردانی «بابک نجفی» که با افتتاحیه ۹.۹ میلیون دلاری شکست را تجربه کرد، بسیار مطلوب‌تر است. این فیلم مجموع فروش فیلم‌های پری برای استودیوی لاینزگیت را تا ۹۵۰ میلیون دلار افزایش می‌دهد.

فیلم «خدا نمرده است: نوری در ظلمت» (God’s Not Dead: A Light in Darkness) از استودیوی پیورفلیکس نیز که این هفته در ۱۶۹۳ سالن روی پرده رفته بود، با افتتاحیه ۲.۶ میلیون دلاری به شکست انجامید و جایگاهی بهتر از رتبه دوازدهم نیافت. تنها امید این فیلم مذهبی که تریلرهایش را هیچکس ندیده، اکنون بازار نمایش‌ خانگی و قفسه دی‌وی‌دی‌ها است. علت شکست این فیلم وجود فیلم دینی دیگری روی پرده با نام «تنها می‌توانم تصور کنم» بود که در سومین هفته اکران ۱۰.۷ میلیون دلار فروخت و چهارم شد. این عنوان به کارگردانی برادران اروین که تا این لحظه ۵۵ میلیون دلار فروخته، با عبور از رکورد ۴۷ میلیون دلاری «منچستر کنار دریا»، به عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ استودیوی رودساید شناخته می‌شود. فیلم «جزیره سگان» وس اندرسون نیز این هفته تعداد سالن‌هایش را به عدد ۱۶۵ رساند و به فروش ۲.۸ میلیون دلاری رسید.

دیدگاهتان را بنویسید